- الفصل الواحد والعشرين ايام من عمري
- اوشك الاسبوع الاول للعروسين ان ينتهي
- تلك الايام القليله حفرت الكثير من الذكريات السعيده في قلب كلا منهم
- شهاب تغير تماما أصبح سعيدآ متفائلآ ذو وجه دائم الإبتسامة
- أما مي فهي عاشقه غارقه في الهيام حتي أذنيها
- فشهاب شاب راقي الافعال والتصرفات
- شهم كريم محب وماذا تتمني الفتاه أكثر من ذلك
- استيقظت مي باكرا ومازال شهاب نائمآ
- اغتسلت وبدلت ثيابها
- وأعدت فطور شهي وعصير البرتقال الطازج الذي تعشقه
- وصعدت الي غرفتهم
- وضعت صينية الطعام علي المنضده الموضوعه في جانب الحجره وحولها مقعدين
- وحملت بيدها غصن من الريحان ذكي الرائحه من الحديقه
- وجلست بجوار شهاب تداعبه وتضع اورا ق الريحان علي انفه فيلتفت للجهه الاخرى فتستدير هي لتعيد الكره الي ان فتح عينيه ببطئ ونعاس
- شهاب بنعاس..... مي
- مي ضاحكه.... يا صباح الخير على حبيبي الكسلان
- شهاب برجاء.... معلهش يا حبيبتي عاوز انام شويه
- مي ماكره.... انا جهزت الفطار بس لو مصمم تنام... نام
- ارتسمت علي شفتيه شبه ابتسامه واغمض عينيه ليتفاجئ بمي التي اخذت ترش الماء علي وجهه
- استفاق صائحا.... ايه دا
- مي بعناد مبتسمه .... دا ميه بتترش علي الكسلانين ودي بخاخه
- جذبها شهاب لتنام بجواره وسط ضجيجها قائلا
- انتي ال جبتيه لنفسك
- مي بغيظ... دلوقتي فايق وصحيت
- شهاب.... فتحتي نفسي
- ضحكات من الأعماق وسعاده من القلب
- في دار المغتربات
- جلست اميمه ولولو تتناولن طعام الافطار
- وهن يتحدثن عن مي وذكرياتهن معآ
- قالت لولو.... انا راحه الكليه لان عندي محاضره بدري عاوزه حاجه اجيبها لك من بره يا اومو
- اميمه شاكره..... لأ حبيبتي بس متتأخريش وبعدين عاوزين نزور مي قبل ما يسافرو
- لولو بتفهم.... اه طبعا هنروح لها هنبقي نطلبها الاول .....
- سلام عليكم
- اميمه.... وعليكم السلام مع السلامه يا لولو
- ما انا اجتازت لولو البوابه حتي وجدت جمال يقف بسيارته امام دار المغتربات وينظر في الساعه كأنه ينتظر أحد تجاهلته تماما وسارت في طريقها مسرعه
- لكنه ناداها..... لولو
- ظلت تسير ولا تلتفت رغم انها سمعت ندائه جيدا الا ان اقترب ليستوقفها شعرت وكأنه لمس زراعها
- فإلتفتت إليه وقالت بحده..... انت عاوز ايه
- واقف هنا ليه وسايب عربيتك وماشي ورايا ليه
- جمال مبررا.... عاوز أتكلم معاكي
- لولو بحده.... بمناسبة إيه تتكلم معايا
- هم أن يجاوبها لكنها قاطعته قائله
- انا أقولك..... بمناسبة ان العضه مأثرتش وعارز تشوف ممكن أعمل إيه كمان
- جمال... انا عاوز ك تسمعيني
- لولو بحده.... وأنا مش عاوزه أسمعك ولا أشوفك.وعيب انسان في مركزك يتصرف زي المراهقين
- وأشارت إلى تاكسي... واستقلته قائله
- يلا لو سمحت بسرعه .....
- كاد جمال ان ينفجر من الغيظ فلولو تتصرف معه بجديه وحسم لم يتوقعهم وربما يكون ذلك سببآ لإنجذابه فقد شعر انه يخوض تحدي صعب فلولو ليست سهلة المنال كما ظن هو
- استقل سيارته واتجه الي الشركه وهو يشعر بالضيق الشديد.....
- في الشركه نظرالي احد الموظفين الجالسين في مكتب متصل بمكتبه ويفصلهما باب فقط وقال
- يا سامح متدخليش حد خالص قبل نص ساعه
- قال سامح الشاب الانيق . ... حاضر يا فندم بس بالنسبه لصفقة
- اشار له جمال ليصمت. ... مش دلوقتي بعد نص ساعه هبدأ أشتغل
- جلس على مكتبه يتذكر تلك العبارات القاسيه التي قالتها له لولو ويبث غضبه في سيجار ه الذي يحمله بين أصابعه ويدخنه بشراهه
- رن هاتفه الشخصي ليجد المتصل ماجي
- جمال بملل.... اوووف مش وقتك خالص
- ولكنه يرد عليها قائلاً..... الو
- ماجي بغضب. .... جمال قول لافراد الأمن المتخلفين دول يسيبوني ادخل الشركه انا واقفه عند البوابه من عشر دقايق
- جمال بضيق.. . وانتي جايه الشركه ليه يا ماجي مطلبتنيش نتقابل في النادي ليه
- ماجي بعصبيه.. .. هتسبني ملطوعه علي البوابه وتديني أوامر
- جمال بملل.. طيب انتظري
- ثم رفع سماعة هاتف مكتبي موضوع امامه وقال
- سامح فيه ست علي البوابه تحت جايه في شغل انزل دخلها وهاتها
- سامح بطاعه..... تأمر يا فندم
- بعد قليل دخلت ماجي متأففه لتجلس أمامه
- ماجي بغضب..... عاجبك البهدله دي ما انت لو كنت قايل لهم اني خطيبتك كانو باسو ايدي
- جمال بتعجب.... خطيبتي
- ماجي. بتساؤل .. بتماطلني ليه يا جمال
- جمال بضجر.... بقولك ايه يا ماجي متفكك من موال الخطوبه والجواز ده
- لان بصراحة حتي لوكنت خطبتك كنا هنقضي يومين ونفضها
- ماجي بغضب.... انت اتجننت يا جمال
- جمال.... تؤ بالعكس عقلت يا بنت الحلال عاجبك نبقي صحاب كان بها مش عاجبك كان بها برده
- هرش ذقنه وأضاف.... وبصراحه كنت عاوز أخطبك علشان أثبت لشهاب وعمي اني مرتبط علشان يطمنولي
- شهاب خلاص اتجوز مي يعني معدلوش لزمه الحوار ده يا ماجي
- صاحت غاضبه.. كده يا جمال انا تعمل معايا كده... ..
- واضافت بنعومه..... انا بحبك يا جمال
- جمال ضاحكا باستهزاء..... حب ايه ال انتي جايه تقولي عليه.... نهض عن مكتبه ليقترب منها ويجذبها من يدها لتنهض ويقترب منها بوجهه قائلا بصوت حاني
- يعني بتحبيني
- ماجي... ايوه
- قبلها وتركته يفعل آمله في ان يتراجع
- ولكنه قال.... اعتبري دي قبلة الوداع يا ماجي
- رفعت يدها لتصفعه لكنها مسك يدها وشد عليها لتتأ وه
- وقال مبتسمآ..... لو حاولتي تعملي كده تاني هقطعهالك... خليكي حلوه وحنينه احسن
- خرجت مسرعه.... تتوعده قائله
- اقسم بالله لخليك تندم يا جمال
- مش ماجي الخراط ال يتلعب بيها الكوره
- اخذ يفكر بعد خروج ماجي من مكتبه. لا يعرف لما اصبح دائم التفكير بتلك الفتاه الضئيله العادية المظهر
- بعبائه او فستان طويل وحجاب غير ملفت
- ف لولو صعبة المنال ودائمآ تصده صدآ.... ربما هذا ماجذبه اليها وجعله ينفر من ماجي........
- في فيلا شهاب .....
- بعد ان تناولا إفطارهم قال شهاب
- بقولك يا مي ايه رايك نروح نتغدي مع عمي انا مش عاوزه يفتكرني بعدت عنه
- واهو نغير جو
- مي بسعاده.. .. اكيد موافقه... دا عمي دا علي راسي دا كفايه هوا. ال قالي
- وقالت تقلده......يلا يا مي قولي اخترتي مين واستئأنفت ضاحكه
- وانا قلت.... شهاب.... اخترت شهاب
- ضحك شهاب كثيرا وقال
- يعني انتي ال خطبتيني يا مي
- بس فعلا انا اتفاجئت بقرارك
- قالت بدلال. ... وحش قراري مش عاجبك ولا ايه
- شهاب بحنان.... دا احلي قرار في الدنيا يا قطتي
- واضاف... تعرفي ان انا لازم اروح الشركه يساعه ولا اتنين قبل ما نسافر.... ربنا يستر وجمال يبقي قد المسئوليه
- مي بتفهم..... ان شاءالله الامور تمشي كويس
- شهاب.... طيب انا هلبس واروح الشركه ساعه ولا اتنين واجي اخدك نروح لعمي
- مي وهي تقف علي اطراف اصابعها لتقبل وجهه
- خدني معاك الله يخليك
- شهاب..... هنبدئ الدلع بقي انا رايح الشركه اخدك ليه
- مي ضاحكه... علشان هتبقي اول مره ادخلها بصفتي مراتك يا شيبو مش موظفه عندك
- ضحك شهاب وقال.... بس علشان كده عاوزه تيجي معايا
- مي بمرح... .. أينعم....
- شهاب... طيب يلا البسي هنروح سوا الشركه ساعه نطمن الشغل ماشي ازاي ونطلع بعد كده علي عمي...
- اخرجت مي لشهاب بنطلون جينز وقميص مقلم باللون الازرق والاحمر
- وقالت.... ايه رايك بلاش بدله وتلبس دول حلوين قوي
- شهاب بتعجب.... ايه دا يا مي انا طالع رحله ولا ايه....... انا رايح الشغل يا حبيبتي
- اصر ان يرتدي بدله انيقه كعادته ولبست هي فستان رقيق مع حجاب مناسب
- وفي الشركه تلقيا التهاني للمره الثانيه وطبعا لاقت مي تقدير ومعامله خاصه مختلفه عن السابق
- رحبت بها بسنت التي سعدت لاجلها كثيرا
- وذهب شهاب لمكتب جمال ليناقشه في امور العمل تاركآ مي مع بسنت
- وبعد ساعة واحده
- استقلا السباره واتجها الي فيلا عمهم نور الدين الذي تفاجئ بهم كثيرا وكان في قمة سعادته وهو يراهم علي قدر كبير من التفاهم والإنسجام
- تحدث شهاب مع عمه في امور العمل وطلب منه متابعة العمل اثناء غيابه
- ووعده نور الدين بالذهاب الي الشركه احيانا الي ان يعود هو من رحلته
- جلب الخادم الطعام ووضعه بعنايه علي المنضده في الحديقه
- وجلست مي مع زوجها ونور الدين
- نور الدين بحنان..... يعني هتسافرو بعد بكره
- ان شاءالله
- مي مبتسمه..... ان شاءالله هدعيلك كتير يا عمي لانك سبب السعاده ال انا فيها دي ونظرت الي زوجها بإعجاب
- نور الدين.... انتي تستاهلي كل خير يا حبيبتي
- شهاب بهدوء..... شهد بتترك فراغ جامد لما بترجع بيتها
- نور الدين..... شهد ولوجي فعلا كانو ماليين عليه البيت......بس المهم سعادتكم يا ولاد
- في المساء عادا الي بيتهما مره اخري ليستعدا لتلك الرحله المباركه ......
- في دار المغتربات
- قصت لولو علي اميمه ما حدث اليوم من جمال
- فحذرتها اميمه وقالت
- لولو حاسبي من جمال لانه مش هيجيبها لبر
- لولو بجديه.... والله يا اميمه ما بسكت له ابدا
- اميمه.... ايه رايك نشتكيه لشهاب هوا بيعمل له الف حساب
- لولو.... لو كررها تاني يبقي لازم اقول له يوقفه عند حده.......
- في اليوم المحدد استقلت مي الطائره لاول مره مع زوجها للذهاب الي المملكة العربية السعودية بعد ان حضرت والدتها واسامه لتوديعها وكذلك لولو واميمه.........
- لتشعر بالانبهار عند ذلك الصرح العظيم في بيت الله الحرام
- انها الكعبه
- لحظات خشوع وخضوع وسعاده
- ودموع صادقه ممزوجه بالندم والأمل
- اتما مناسك العمره
- من طواف سبعة أشواط حول الكعبه بداية من الحجر الأسود وصلو في حجر إسماعيل وشربا وتضلعا من ماء زمزمزم
- وسعيا بين الصفا والمروي لسبعة اشواط
- ثم جاء وقت التحلل
- فقصت مي بعض الشعيرات من اطراف شعرها
- وذهب شهاب لحلاقة شعرراسه تماما
- بعد ذلك صعدو الي الفندق المجاور للحرم
- للنوم والراحه
- في شقه صغيره تخلص نديم في منطقه نائيه
- جلس علي مقعد متهالك يلتهم بشراهه صحن من الكشري ويتحدث بالهاتف ....
- حاضر جايلك حالا.... مسافة السكه
- طيب بس اهدي مش فاهم حاجة من زعيقك
- طيب...... خلاص لما آجي نتفاهم
- سلام
- استيقظ شهاب وايقظ مي لصلاة الفجر مداعبا
- قومي يا حبيبتي يلا.... قطتي
- ابتسمت مي بنعاس وقالت... صباح الخير يا شهاب
- شهاب.... يلا يا مي قومي علشان ننزل نصلي الفجر في الحرم
- مي.... حاضر ثواني اتوضا والبس
- بالفعل ذهبا للحرم للصلاه والاستمتاع بالنظر الي الكعبه
- قال شهاب.... تعرفي ان النظر للكعبه عباده
- مي بحنان... الحمد لله ال رزقنا النعمه دي
- اسبوعان من السعاده بين صلاه وطواف ودعاء
- في الفندق..... جلس شهاب امام نافذه تطل علي الحرم وقال
- بكره ان شاء هنروح المدينه المنوره علشان نزور الحرم النبوي
- مي بسعاده......واقف ادام قبر الرسول
- واقول السلام عليكم يا حبيبي يا رسول الله
- ربنا يخليك ليا يا شهاب. بتعمل لي حاجات حلوه كتير
- قبل يدها بحنان وقال.... انتي السبب يا مي انتي ال اخترتي نبدأ حياتنا بعمره
- مكنتش مقتنع قوي بس وانا هنا فعلا مديون لك بالسعادة دي
- للاسف اول مره باجي هنا مع اني لفيت العالم
- تصوري فيه ناس كتير لفت العالم وماشفتش
- اطهر بقعه علي وجه الارض
- مي بآ سي.... علشان ميعرفهواش يا شهاب...... ما يتخيلوش السعاده والسكينه ال في المكان ده
- في اليوم التالي سافرا الي المدينة المنوره حيث الحرم النبوي
- انفصلت مي عن شهاب حينما اتي ميعاد زيارة قبر الرسول صلى الله عليه وسلم
- فللنساء مواعيد مختلفه عن الرجال
- وقفت امام القبر الشريف الذي يضم بين جوانبه اعظم من رأت البشريه
- القت السلام بخشوع
- فلا يعلو صوت امام رسول الله
- انها مشاعر غاليه ولحظات ساميه
- قبر الرسول صلي الله عليه وسلم يحيطا به قبور صديقاه ابوبكر الصديق وعمر بن الخطاب
- انتهت الزياره
- وعادو الي الفندق وجلسايتناولا طعامهم فقد شعركلا منهما بالجوع
- قال شهاب..... سبحان الله تعرفي ان امنا عائشه رضي الله عنه تنازلت عن قبرها ال بجوار رسول الله لعمر ابن الخطاب
- مي بتعجب. . ... فعلا
- شهاب.... ايوه رسول الله وابوبكر اتدفنوا بحجرتها وحجزت لنفسها القبر الثالث ولما اطعن ابو لؤلؤه المجوسي عمر بن الخطاب رضي الله عنه واشرف علي الموت
- بعت استئذ نها يدفن بجوار صاحبيه فأذنت له وآثرته علي نفسها
- مي بوجل..... كانو عظماء...
- بس مكنتش اعرف يا شهاب انك مثقف كده وكمان بصراحة لما اتجوزنا ولقيتك بتحافظ علي الصلا اتفاجئت جدا
- شهاب مبتسما...... طب يلا ننام بكره ورانا سفر
- مي بسعاده.... والله ما عاوزه ارجع
- شهاب مبتسم..... بس لازم نرجع
- في المنصوره
- نادره لاسامه..... اختك وحشتني قوي
- اسامه.... هما جايين بكره ان شاءالله يا ماما
- بس متقوليش بقي نروح ونيجي الامتحانات قربت وانا مش فاضي صمت فجأه واضعا يده على قلبه
- نادره برعب.... حبيبي مالك
- اسامه بضعف..... ولا حاجه يا ماما شكه وراحت....
- نظرت لابنها بحنان بالغ وقالت
- طيب هعمل لك كوباية ليمون
- اسامه مشاكسا... اهو ماجبش قلبي ورا الا الليمون ..... فيه اختراع اسمه عصير منجه يا حاجه بيسند القلب اكتر من الليموم
- نادره.... ما فيش فايده فيك ابدا وف شقاوتك يا اسامه ربنا يشفيك يا بني
- في اليوم التالي.... وصل شهاب ومي الي ارض الوطن وعادا الي بيتهما مرة أخرى
- ليستئنفا حياتهما معا
- في فيلا شهاب
- شهاب. مي حبيبتي من بكره ان شاءالله لازم ارجع شغلي تاني وانا كلمت عمي هيبعت لك شغاله كويسه من عنده علشان تعمل لك طلباتك
- وهجيب بواب على الفيلا وحاولي بقي تسلي وقتك لحد ما اجي وممكن كمان تتصلي بصحباتك يسلوكي لأن اكيد هلاقي الشغل متراكم وعمي قلقان جدا
- مي.....طيب يا شهاب متقلقش انا مقدره بس ممكن بعض ايام ابقي اجي أساعد مدام بسنت اصلي حبيت شغلي قوي
- شهاب بجديه.... لأ طبعا عاوزاني ابقي قاعد مروش وال يقول عنيكي بحر وعنيكي سما
- لا يا مي مينفعش انتي تقعدي تستنيني ولما ارجع تقابليني انا حنين اه بس شرقي اصيل خلي بالك
- مي بغيظ..... فعلا سي شهاب
- جذبها اليه وقال.... عندك إعتراض حرمنا المصون
- مي بدلال وتمثيل .... وانا أقدر يا سي شهاب بس يوم و احدبس في الاسبوع اجيلك الشركه أساعدك
- شهاب بحنان.. . خلاص ليكي يوم هسمحلك فيه
- يوم في العمر مش في الأسبوع
- تمتمت قائله أمري لله
- شهاب بحنان... طب يلا بقي اغريني علشان أسيبك.تيجي يوم
- صعدت السلالم تجري قائله..... لأ
- لكنها لحقها بسرعه ليعيشا لحظات سعيده معا.....
- في المساء . في كباريه بشارع الهرم
- جلس نديم علي منضده تعلوها زجاجة من الخمر وبيده كأس يحتسي مافيه
- ويداعب راقصه ترتدي ثياب تكشف أكثر مما تخفي ويمنحها بعض النقود لينال رضاها
- أخذت الراقصه بوسي تتدلل عليه وتمنحه قبلات ملتهبه
- لقد
- اعتادت فعل ماهو اكثر ففي ذلك المكان القمئ كل شيئآ بثمنه. لا عواطف ولا مشاعر
- ولكن علاقات محرمه في مقابل أموال الله وحده يعلم مصدرها
- قال نديم لبوسي تلك الراقصه الشقراء
- بصي يا بوسي انا عندي لكي حتت مصلحه هتاكلي من وراها الشهد. .
مفاتيح
==============
رواية تعالي الي جحيمي الفصل الثاني
رواية تعالي الي جحيمي الفصل الاول
رواية تعالي الي جحيمي الفصل الثالث
رواية تعالي الي جحيمي الفصل الثالث والعشرون
رواية تعالي الي جحيمي الفصل الثلاثون
رواية تعالي الي جحيمي الفصل السادس عشر
تحميل رواية تعالي الي جحيمي pdf
رواية تعالي الي جحيمي فيس بوك
رواية تعالي الي جحيمي الفصل الرابع عشر
رواية تعالي الي جحيمي واتباد
رواية تعالي الي جحيمي الفصل السادس والعشرون
رواية تعالي الي جحيمي الفصل الواحد والعشرون
رواية تعالي الي جحيمي الفصل الثامن والعشرون
رواية تعالي الي جحيمي pdf
الفصل السابع من رواية تعالي الي جحيمي
رواية تعالي الي جحيمي لاميرة الشافعي
رواية تعالي الي جحيمي كامله
رواية تعالى الى جحيمى فيس بوك
رواية تعالي الي جحيمي فيس
رواية تعالي الي جحيمي عصير الكتب
رواية تعالي الي جحيمي الفصل الحادي عشر
رواية تعالي الي جحيمي الفصل الثالث عشر
رواية تعالي الي جحيمي الفصل الثاني عشر
رواية تعالي الي جحيمي الفصل السابع عشر
رواية تعالي الي جحيمي زهور الشيخ
تنزيل روايه تعالى الى جحيمى
رواية تعالى الى جحيمى بقلم اميرة الشافعى